tisdag 17 mars 2009

En "ut" - en annan in!


Idag har det blivit färdigt att Feriante har fått en fodervärd! :) En gullig tjej som stått inackorderad på gården förr ska ta hand om honom från och med lördag! det tror jag blir bra! Så imorn blir sista örn-träningen på lilla svarta :( Känns liiite vemodigt får jag ju säga.

MEN! Fick precis besked om att "stora" svarta gick igenom besiktningen och i denna stund bokas det transport! *wie* Har vi tur landar han här om lite mer än en vecka! Ska bli MKT spännande!

Igår Fick jag mkt gjort! hann motionera 4(!) hästar! Tömkörde först Rio på förmiddagen, han var rätt så fin och vi fortsatte med vårt mini-trampande på töm och lite skolor. Provade olika tömsättningar också men insåg tillsluta att gamla hederliga från bettringa och bara genom ringarna fungerade bäst, alt att ha inner töm löpande genom bettet tillbaka till gjorden rätt så högt.

Efter honom tömkörde jag Alonzo lite också och var PIGG! :D han fick ösa på lite i början så han skulle spralla av sig det värsta sen var han som smör :) Tränade lite på att länga och korta traven och lite öppnor längs långsidorna i skritt, han är inte helt med på noterna när det gäller sidförande hjälper på töm, men han är inte tömkörd så mkt heller :)

Efter lunchen var det Antes tur, han var riktigt fin igår också och gjorde riktigt fina galoppfattningar och fortsatte med öppna-rakställ-förvänd sluta.. - bestämde mig då för att jag skulle tävla honom den 10 april - men dom planerna gick åt skogen då ju iom han får en ny ryttare ;) Lite synd, det hade jag sett fram emot!

Senare på eftermiddagen ringde Lena och ville att jag skulle rida Stella Mån-Ons för Denise är sjuk. Så efter arbetstid Red jag henne också. Hon var mkt trevligare nu än hon var för 6 månader sen när jag satt på henne sist. Ebba skrämde henne en gång dock ( för tydligen är man farlig om man står och äter hö bredvid ridbanan??) och gick på bakbenen två ggr, hon knockade mig andra gången så jag var glad att jag hade hjälm på mig ;) Det var riktigt jobbig att BÄRA sig i traven, det är mkt roligare att bara springa.. Och i galoppen tyckte Fux-genen att jag var väligt irriterande med mina sporrar så det blev lite bus där också. Vet ni hur jobbigt det är för en som är kort att rida en 172cm hög häst UTAN att röra henne med sporrar?! Såg nog rätt roligt ut med benen spretandes rätt ut i en hoppsadel :p Hon blev dock riktigt fin mot slutet och jag fick tom igenom ett par halvhalter tillslut!

Idag har Jag ridit Rio på Kandaret, han blev väldigt spänd redan från början så fick läggamkt tid till att få honom balanserad och tillfreds. Vilket inte lyckades hela vägen men fick tillslut liite gång och svung i honom. Inte helt lätt när han kommer in i sin överambitiösa "bubbla".

På lunchen Red jag Stellaigen och hon var rätt så fin idag också men när hon insåg att det gick inte att springa undan och det hjälper inte att hoppa, studsa eller stå på bakbenen heller så kanske det hjälper att låtsas bli rädd för allt? I det läget hade jag lyckats få igenom det mesta jag bett henne om (efter många om och men) så då morrade jag lite extra på henne så hon skärpte sig i iaf 10 sekunder så lät jag henne vara sen. man måste bara ääälska fux-märrar va?

Alonzo fick vara lös i ridhuset medans jag sopade sargen, BUSKUL tyckte han och jagade Milo tvärs igenom hela ridhuset, trodde han skulle bli köttfärs en sekund. Tur han är kvick i sina små tassar den lille råttan :D Sen gick han o gömde sig i sargen och smög inte ut förren jag öppnade porten och hade Alonzo i tryggt förvar ;)

Nu ska jag tjata vidare på andreas att han ska laga lasagnette som han har tjatat om en hel vecka ;)

6 kommentarer:

  1. Så söööt Milo är i det täcket!!
    Tråkigt med Ante, ni passar så bra ihop, men men det blir säkert kanon med den nya : )

    SvaraRadera
  2. "tjatat en hel vecka"? pft jag sa det i söndags o vi åt det igår...vad har du för tidsuppfattning :p

    /A

    SvaraRadera
  3. Grattis!! Ska bli spännande att se bilder på den stora svarta!!

    SvaraRadera
  4. jag fick uppfattningen att du skulle gå hem o laga lasangette till A som hade tjatat, men nuu e de alltså A SJÄLV som får stå o laga, hmmmm....
    Hälsningar "hon med den tjocka hästen"

    SvaraRadera
  5. Åhh vilket fint täcke till vovvisen! Var har du fått tag på detta? Skulle kunna ge vad som helst för att få ett sådant till min lilla schäfer :) Kanske inte finns i dessa storlekar? Hur som helst, vilken trevlig blogg - hit kommer jag igen :)
    www.aramise.bloggagratis.se

    SvaraRadera
  6. Hej Madde!
    Hit hittade ju då jag, en fågel som viskade i mitt öra att du bloggade! =)
    Känn ingen sorg för Feriante, jag ska inte kidnappa honom ;) Du får hemskt gärna rida honom, jag jobbar massa och konstiga tider, så kanske rent av kommer uppskatta lite hjälp ibland! Vad är det för tävling du missar den 10:e? Vi får snacka om det när vi ses nästa gång!

    Hälsn från Nettan.

    SvaraRadera